Hát ökör, az vagyok-e?

2012.10.21. 16:14

 

 

Legfeljebb marha! Tanulnom kell még! Most éppen, vagy megint, rendeleteket. Készültem én erre, mióta olvastam a 2010/31 EU direktívát. Próbálkoztam is annak idején, hogy minél többen, minél alaposabban megismerhessük az abban foglaltakat. Akkor azzal szereltek le, hogy nem aktuális: majd a hazai szabályozás, az lesz az igazi!

A 176/2008.(VI.30.) Kormányrendeletet a hivatkozott Direktívához való igazodás jegyében a 105/2012.(V.30.) Kormányrendelet módosította.

Hogy jövök én ahhoz, hogy egy kormányrendeletet bíráljak? Így!

Nem említek minden módosítást, többségük valójában pontosítás, a jobb értelmezhetőséget szolgálja.

-          Felére csökkent az alapterületi korlát, melyet meghaladva a „hatósági rendeltetésű, állami tulajdonú épületek” kiemelt energetikai szempontú figyelmet követelnek.

-          A „becsült gazdasági élettartam” mind épületekre, mind épületelemekre, valamint a „költségorientált szint” bekerült a rendelet fogalomkörébe.

-          Az „önálló rendeltetési egység” meghatározása az új OTÉK szerint történik. Végre, a szakma egyes rendeletei összekacsintanak. Most már csak az ingatlan nyilvántartás és az építéshatósági eljárások szabályozása kellene, hogy köszönő viszonyba kerüljenek jelen rendelettel!

-          „Épület energiahatékonysága: az épület szokásos használatához kapcsolódó energiaszükséglet számított, vagy mért mennyisége, amely többek között magába foglalja a fűtéshez, a hűtéshez, a szellőzéshez, a melegvíz-ellátáshoz szükséges energiát…” Hogyan? A hatékonyság egy energiamennyiség lenne?  Ezt a mondatot vagy nekem, vagy a szerzőjének még meg kellene érteni!

-          A tanúsítás szabályainál már kihagyja a 7/2006.(V.24.)TNM rendeletet, helyette az éppen aktuális miniszteri rendeletre hivatkozik. A rendelet azóta megjelent, 40/2012 (VIII.13.)BM számon, augusztus 28-án lépett hatályba. Beszámolót a következő posztban tervezek .

-          „Új építésű épület esetén a tanúsítvány elkészíttetéséről az építtető gondoskodik a használatbavételi engedély kiadását követő 90 napon belül.” Ez meg mire jó? Megmaradt az a lehetőség, hogy a felelős műszaki vezető kötött tartalmú nyilatkozata, és az eredeti (tervezett) energetikai számítás alapján tanúsítsunk. Három hónap elteltével mire fog emlékezni az a szerencsétlen műszaki vezető, és ki hiszi majd el a nyilatkozatát? –én biztos nem!-

-          Bérletre, eladásra kínálva a reklámban szerepeltetni kell az energetikai minősítést –ha van! Ez így fogalmazva az égvilágon semmire nem kötelez!

-          Adásvételi- és bérleti szerződésben fel kell tüntetni, hogy ezen rendelet szerint kell-e tanúsítványt készíteni, valamint a vevő/bérlő nyilatkozatát, hogy a tanúsítványt átvette. Ez így korrekt és egyértelmű! 2013.01.09. után szerepeltetni kell a tanúsítvány „azonosító kódját” is. Hát ez meg mi a csuda? Csak nem egy elrejtett csapda? Eddig ez a fogalom nem szerepelt, pedig a rendelet a fogalmak magyarázatával kezdődik!

-          A  tanúsítvány összefoglaló lapjának kifüggesztési kötelezettségét kiterjesztették –nagyon helyesen!

-          Részletesen elmagyarázza a módosítás az önálló rendeltetési egység és az épület tanúsítása során történő közös adatfelhasználás részleteit- szerintem, ettől még nem lett világosabb, de majd meglátjuk…

-          ha az energetikai számítás vegyes módszerrel készült (részletes/egyszerűsített), azt tételenként jelölni kell a tanúsítvány összefoglaló lapján. Bonyolult, de elfogadható. Kérdés, ha a programon belül váltogatom a módszereket, az kiírja-e, hogy mikor melyiket használta?

-          „A tanúsítvány javaslatot tartalmaz az épület, vagy önálló rendeltetési egység energiahatékonyságának költségoptimalizált szintjére, vagy költséghatékony növelésére, kivéve, ha az épület, vagy az önálló rendeltetési egység energiahatékonyságának költséghatékony növelésére nincs ésszerű lehetőség a Rend.-ben meghatározott követelményekhez képest.” Ej, be szép mondat, magam is büszke lehetnék rá! A lényeg: de úgy-e, a tanúsító eldöntheti, hogy mi az ésszerű?

-          Az energia-megtakarításra irányuló javaslatban fel kell tüntetni a klf.,  jelentős-, vagy kisebb felújítással cserével, műszakilag megvalósítható intézkedéseket, a vonatkozó minimum követelményeket. Ki kell térni a megújuló energiák felhasználási lehetőségeire, a megvalósítás lépéseire, az aktuális támogatásra, finanszírozásra. A tulajdonos kérésére gazdasági élettartam alatti költséghatékonysági számítás is készíthető. Amennyiben a tanúsítvány nem tartalmaz költséghatékonysági számítást,  fel kell tüntetni, hol kaphat a megrendelő a felújítás gazdaságosságára, hatékonyságára információt. Ez így együtt szép is, jó is, az én gondom, hogy így nem tetszik: Természetesen, valamit lehet számolgatni, de egy valós megoldás tervezői, kivitelezői kompetenciába csúszik át! Volt rá példa, hogy a korrekt számítás érdekében három kivitelezőtől –tanúsítóként- bekértem az ajánlatukat egy adott munkára, azokat kiértékeltem, ajánlást készítettem a megbízó számára, és mire végeztem, a tanúsítványért felszámítható munkadíjból még maradt is (11.000.-!)  Arra is volt példa, hogy a Megbízó a tanúsítvány részét képező (megújuló energia felhasználási lehetőségét bemutató) javaslatot tervként gondolta felhasználni…

-          Végre bekerült a rendszerbe a tanúsítványok minőség-ellenőrzése! Ennek a lépésnek csak örülhetünk! Ami rontja az örömünket: „A tanúsító a tanúsítványt az építésügyet irányító miniszter által kidolgoztatott elektronikus program segítségével állítja ki. …a program egyedi tanúsítvány kódot generál. A tanúsító ezzel az azonosító kóddal ellátott tanúsítványt kap, amely a tanúsítvány hivatalos példányának minősül. …automatikusan bekerül az Országos Építésügyi Nyilvántartásba.” A nevezett program ismerete nélkül csak vaktában lövöldözhetek: mi lesz a drága pénzen vásárolt célprogramjainkkal, mennyire lesznek kompatibilisek? És mi van azzal, aki nem használ számítógépet? Hiába a jogosultsága, nem dolgozhat tovább? Büszkeségemet sem hallgathatom el: valami hasonlót javasoltam magam is a kezdet kezdetén egy, a Mérnökújságban közlésre elfogadott, de soha meg nem jelent cikkemben…

-          A módosítás nem érinti a tanúsítás költségeire vonatkozó előírásokat. No komment!

-          A záró rendelkezésekben ismételten haladékot ad a bérlettel kapcsolatos tanúsítási kötelezésben. Kár! Miért is?

-          A mellékleteken a Rend. nem változtatott.

Összegzésül annyit, hogy az EU-irányelvekkel való lépéstartás indokolt, és hasznos. Ha az én dolgom lett volna a hazai szabályozás kidolgozása, meglehet, ennyire sem jutok vele. Ennek ellenére úgy érzem, nem dolgozta fel kellően a tanúsítás első éveiben összegyűlt tapasztalatokat, sok gondunk maradt megoldatlan. Egyben sokszor felmerült bennem a gyanú, hogy néha a túlzottan megmagyarázó szabályozással nem hogy szakértőnek, de még épeszű felnőttnek sem nagyon tekinti a tanúsítót. Kár, de majd a következő… talán!

 

Az anyagot az Energetikai Tanúsítvány Menedzselő Rendszer közleménye alapján állítottam össze.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://enta.blog.hu/api/trackback/id/tr54861280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása