Támadjuk a 176/2008. (VI.30.) kormányrendeletet!

 
Ha ez a cím kérdőjellel jelenik meg, tán nem ennyire provokatív – sajnálom!
A rendeletet „előkészítő”, 2006-os TNM rendelet is keltett kisebb viharokat, de ahogy megismertük részleteiben, egyre emészthetőbbé vált.
Megismertük a módszereit, hozzászoktunk a szelleméhez, és egyre türelmetlenebbül vártuk a végrehajtásra vonatkozó passzusokat.
Első olvasásra a szakértői díj akadt mindenki szemébe:              11.000.- Ft nettó!
(Egyébként, nem eszik olyan forrón a kását, átlag 40.000.- Ft egy tanúsítvány!)
A MÉDI szerint egy önálló szakértő mérnök napidíja átlag           94.000.- Ft nettó.
 
Nem kívánok arról elménckedni, hogy mi a sok és mi a kevés, de felemlítem, hogy Németországban a tanúsítók díja 500-1000 € között van, és már megindult a morgolódás! Morgolódnak azon, hogy van-e becsülete az ilyen olcsón adott szolgáltatásnak, amikor a javaslatok alapján elvégzendő energiatakarékossági beruházások bekerülési értéke 50-100.000 €. (Szakértői díj cca. 1 % !)
Jó, hogy a magyar szakértőkbe nem szorult ekkora szakmai önérzet!
( Ugyanez hány százalék is lehet itthon ?)
 
Sokan belekötöttek apróbb műszaki kérdésekbe, többek szerint műszaki oldalról hiányos a szabályozás, egyesek szó szerint azt hiányolták, hogy miért nem teljes a módszertani leírás, hiszen a szakértő kezét az elsőtől az utolsó lépésig vezetni kell!
Nem értek egyet a reklamálókkal: ez nem egy kisiskolai házifeladat: három sor L.  piros, öt sor K a kék, meg még öt sor G, de az a zöld ceruzával! A Szakértőnek kell, hogy legyen annyi tapasztalata és tudása, hogy felismerje és eldöntse a lényeges, de nem szabályozott kérdésekben, hogyan lépjen. (Az már csak technikai kérdés, hogy különleges esetekben arról egy feljegyzést is készít saját maga, meg az utókor számára!) Ne feledjük, a módszertani szabályozás csak arra kellett, hogy a különböző ingatlanok valamennyire összehasonlíthatók legyenek! Alig tudom magamba fojtani a kuncogást, amikor arról olvasok észrevételt, hogy különböző tanúsítók ugyan arról az épületről különböző szakvéleményt adnak, más-más energetikai besorolással. Hát nem ez a természetes?
 
A www-e-gépész.hu internetes újságban látott kérdést idézek:
”Ki és hogyan szankcionálja, ha valaki a törvény ellenére nem készíttet energiatanúsítványt?”
Legszívesebben nem érteném a kérdést! De, sajnos értem… ennyire elcsökevényesedtünk, hogy minden kötelezést csak a büntetés oldaláról értünk meg!
El sem tudjuk képzelni, hogy felnőtt, értelmes embereknek szól a törvény, akiket észérvekkel rá lehet vezetni, hogyan cselekedjenek saját érdekükben?
Persze, ez egy műfelháborodás: van itt büntetés, kemény: energiaszámláiban kapja meg az, aki fittyet hány a törvényre. Mi kéne még, ennél több?
 
Hanem, van egy valódi gond! Kikre is vonatkozik ez a rendelet, kik nem tartoznak a hatálya alá? Ezt próbálja körülírni az 1 §, d én valahogy nem találtam a kivételek között az önkormányzatokat, közigazgatási hivatalokat! Gyakorlatban viszont ők is úgy viselkednek, mintha nem tartoznának a Rendelet hatálya ajá.
Az én olvasatomban el kell végezni az épületenergetikai tanúsítást a tervezett épületről – méghozzá, a rendelet hatálybalépésétől már nem a tervezőnek, hanem egy független tanúsítónak. Ez az irat kötelező kellék az építési engedély iránti kérelem benyújtásakor.
*A használatbavétel iránti kérelem benyújtásakor – a már elkészült, használatra kész épületről- a megvalósulás szerinti állapotról ugyancsak tanúsítvány ugyancsak mellékelendő.
*Megjegyzés: Különböző kényszerűségekből az a szokás alakult ki, hogy ha egy épülő házba bekötötték a vizet-villanyt, volt egy szilárd padlójú helyiség (gyakorlatilag nyers simított beton) ablakkal-ajtóval, a tető alatt lehetett főzni és tisztálkodni valahol, szaladt a tulaj a „lakhatási” engedélyért. A ház befejezése még pár évet váratott magára. Erről a köztes állapotról nincs értelme tanúsítványt írni! Hogy lesz ezután?
 
Az önkormányzatok olvasatában ez a két kötelezés annyi olvasatú, ahányan vannak! Színesíti a képet az, ahol a közigazgatási hivatalok is beleszóltak, instruálva az önkormányzatokat.
Az eltérő értelmezést magyarázók szerint az önkormányzatoknak pontos, részletes és meghághatatlan előírásaik vannak arra, mit és hogyan kell tenniük az említett hatósági eljárásokban. Ezek az előírások még csak fogalmi szinten sem ismerik az épületenergetikai tanúsítást, nem ismerik az arra vonatkozó rendeleteket.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://enta.blog.hu/api/trackback/id/tr991442535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása